دبیر کمیته «موسیقی و سرو» جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی در نشست شنبه‌های انقلاب، دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی و سرود را تبیین و اعلام کرد.

 

پاشایی در ابتدای سخنان خود رویکرد و نوع نگاه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به موسیقی را بررسی کرد و اهم دستاورد‌ها را به شرح زیر برشمرد:

  • انقلاب اسلامی، موسیقی بی هویت را به هنری هدفمند و مبتنی بر بنیان‌های اجتماعی و اصول اصیل هنری تبدیل کرد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی را از انحصار اهداف تخدیری خارج کرد و به عرصه عدالت خواهی و کرامت انسانی وارد نمود.
  • سیاست‌های رژیم پهلوی، سهم عرضه موسیقی وارداتی را به ۹۰ درصد رسانیده بود که انقلاب اسلامی، روند غلبه دادن
  • موسیقی‌های وارداتی به موسیقی ملی و نواحی ایران را متوقف کرد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی نواحی و مقامی ایران، که پایه و مادر موسیقی ملی است را احیاء کرد.
  • انقلاب اسلامی، هنر موسیقی را از ابتذال نجات داد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و دربار را به موسیقی حماسی و مجاهد پرور تبدیل کرد.

در ادامه خدمات دو سویه انقلاب اسلامی و موسیقی به همدیگر (سیاست‌های کلان) تبیین شد که تحولات پس از انقلاب در این بخش به شرح زیر است:

  • موسیقی و ترانه از موثرترین هنر‌ها به جهت آگاهی دهی عمومی و تهییج و حضور مردم در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی بود.
    تولیدات موسیقی در قبل از انقلاب به دنبال تعالی جامعه نبود.
  • ریشه ابتذال نهادینه شده در تمامی اجزا و پیکره موسیقی، با پیروزی انقلاب اسلامی خشک شد.
  • مراکز لهو و لعب در پیش از انقلاب با نشر ابتذال، علاوه بر آسیب رساندن به پیکره موسیقی، ذائقه شنونده را مخدوش می‌کردند.
  • از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، پرداختن به موسیقی اصیل و کنترل موسیقی‌های وارداتی (به ویژه راک و متال) بود.
    پس از انقلاب اسلامی، با ایجاد هسته‌های نظارت مستمر بر آثار تولیدی در قالب شورا‌های موسیقی و شعر و ترانه، در نهاد‌های رسمی ذیربط، سلامت محتوا و هنجارمند بودن ساختار آثار، تمهید شد.

ایجاد زیر ساخت‌های هنر موسیقی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر محور‌های سخنان دبیر کمیته موسقی و سرود بود. وی مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در ایجاد زیر ساخت‌های هنر موسیقی نسبت به دوره قبل از آن به شرح زیر اعلام کرد:

  • صدور مجوز و تاسیس دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی
  • دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی موسیقی، از یک دانشکده پیش از انقلاب به کثرتی در حدود ۲۰ دانشکده و گروه موسیقی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزایش یافت.

    زیر ساخت‌های تولید (ساخت و تجهیز استودیو‌های موسیقی)

  • افزایش استودیو‌های صدابرداری، صداگذاری و ضبط آثار صوتی از تعداد ۱۵ استودیو در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۱۵۰ استودیو در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    زیر ساخت‌های اجرا (ساخت سالن‌ها و تالار‌های اجرای صحنه‌ای و ارائه موسیقی)

  • پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سالن‌ها و تالار‌های ویژه‌ای برای اجرا‌های صحنه‌ای موسیقی، طراحی و ساخته شد؛ که از این میان می‌توان به مجموعه سالن‌های برج میلاد تهران، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، سالن هتل اسپیناس و مراکز متعدد در سطح تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره نمود.
  • ارتقای سطح کمی مراکز تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی از تعداد ۲۰ مرکز در قبل از انقلاب اسلامی به بیش از ۴۰۳ مرکز در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

    اعطای مجوز و اجازه تاسیس آموزشگاه‌های موسیقی

  • افزایش آموزشگاه‌های موسیقی از تعداد ۲۲ آموزشگاه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تعداد ۱۴۲۶ آموزشگاه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.

در بخش دیگر این نشست، پاشایی رویکرد و کارکرد رسانه در عرصه موسیقی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد و دستاورد‌های این بخش را به شرح زیر برشمرد:

  • محتوای رسانه‌ای شبه مجلات زرد به موسیقی در قبل از انقلاب اسلامی، به نشریات محتوا محور و آموزش مدار تخصصی در بعد از انقلاب اسلامی تبدیل شد.
  • تبلیغ موسیقی‌های وارداتی و الگو سازی از فعالان عرصه موسیقی‌های ضد ارزش غربی، از مهمترین اقدامات متولیان فرهنگی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این روند متوقف شد.
  • با توجه به عدم وجود حتی یک نشریه تخصصی در عرصه موسیقی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش انتشار نشریات وزین و صاحب نظر در مقولات مختلف موسیقی، اعم از فلسفه، محتوا و ساختار، به تعداد ۱۳ نشریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردی ارزشمند است.

وی درباره رخداد‌های موسیقایی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:

  • پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ جشنواره مستقلی در عرصه موسیقی وجود نداشت، هم اکنون، ۱۱ جشنواره تخصصی موسیقی به صورت سالانه و مستمر در حال برگزاری است.
  • انقلاب اسامی، موجبات حضور مقبول موسیقی ملی، موسیقی اقوام و پاپ ایرانی در رخ داد‌های بین المللی موسیقایی را فراهم آورده است.

دفاع مقدس، مقاومت و موسیقی از دیگر محور‌های بود که پاشایی به آن پرداخت. مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این محور به شرح زیر است:

  • روحیه سلحشوری و ایثارگری برخاسته از آموزه‌های انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس، در قالب هسته‌های خود جوش تولید آثار موسیقایی، به منصه ظهور رسید.
  • تاثیر تولیدات موسیقی درعرصه دفاع مقدس بر وحدت، همدلی وایجاد روحیه مقاومت درجامعه انکارناپذیر است.
  • فضای انسان ساز دفاع مقدس، زیباترین و دلنشین‌ترین موسیقی‌ها را پدید آورد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و ابتذال را به ترازی رساند که در معنوی‌ترین جشنواره‌های مذهبی، نظیر جشنواره امام رضا (ع)، بخش موسیقی فعال است.

پاشایی در پایان به موسیقی اقوام و نواحی ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اهم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش را به بدین گونه اعلام کرد:

  • نگاهی نازل و شکلی متولیان فرهنگ در دوران ستم شاهی به موسیقی اقوام، به توجه به وجوه کارکردی این موسیقی، به سان حماسه، در دوران پس از پیروزی انقلاب، تغییر پیدا کرد.
  • انقلاب اسلامی، ضامن و باعث حضور موفق و چشمگیر استادان و پیشکسوتان موسیقی اقوام و نواحی ایران در رخداد‌ها و جشنواره‌های بین المللی موسیقی شد.
  • انقلاب اسلامی با پیوند دادن موسیقی با عرفانی‌ترین و حکمی‌ترین اشعار و آثار ادبی، محتوای آن را رفعت و تعالی بخشید.
کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :